Aku Malu Menjadi Seorang Tetamu

Rasulullah s.a.w bersabda :
“Wahai manusia,janganlah kamu membenci kehadiran tetamu.Sesungguhnya mereka datang membawa rahmat dan pulang membawa keluar dosa-dosa ahli rumah tersebut”

     Suka dengan hadith Nabi Muhammad s.a.w ni.Kadang-kadang terasa inginkan kehadiran tetamu pada setiap detik yang wujud semata-mata mahu dosa-dosaku dibawa pergi oleh mereka.

    Hidup ini tak pernah lari daripada menjadi seorang tetamu.Hingga kini aku malu membawa ‘title’ tetamu dalam diriku.Adakah aku ‘tetamu yang membawa rahmat’ sepertimana apa yang dikatakan baginda s.a.w. Sesuai ke aku membawa ‘title’ tu,sedang aku tak membawa apa-apa perubahan pada ahli tempat yang aku kunjungi bahkan sedikit manfaat pun aku tidak menyumbang.

Aku malu menjadi tetamu rumah sahabatku,
Tapi aku hanya berbicara apa yang tak perlu.
Aku malu menjadi tetamu kedai di tepi jalan,
Tapi aku tidak ucap terima kasih atas segala perkhidmatan.
Aku malu menjadi tetamu sesuatu program dan perkhemahan,
Tapi aku tak buat apa-apa perubahan.
Aku malu menjadi tetamu di negara orang,
Tapi aku tak ada apa untuk disumbang,
Malah mengutuk dan mempersendakan mereka sebagai tuan.
Aku malu menjadi tetamu di surau dan masjid,
Tapi mulut dan hatiku sunyi tanpa zikir.
Aku malu menjadi tetamu ramadhan,
Tapi aku susah nak khatam AlQuran.
Aku betul-betul malu menjadi tetamu Tuhan,
Tapi aku tak laksanakan hak-hak Dia dalam setiap inci kehidupan.

Wahai Allah,jadikan kami seorang tetamu yang bermanfaat kepada ahli tempat yang kami hadiri.
Wahai Allah,redhailah setiap langkah kaki kami walau ke bumi mana pun kami jejaki.

  

_praktikkan ilmu di hati menjadi realiti_