dua puluh bulan kuberjalan [2]

   Ummi ingin ke tandas. Dirinya digagahkan untuk bangun dari sofa yang usianya lebih kurang diriku,dekat 20 tahun. Langkah demi langkah ummi menapak, penuh berhati-hati. Setelah ummi masuk ke tandas, aku terus melaju ke ruang tamu. Kuyu mata jordanku melihat sofa yang ummi duduk,penuh dengan bantal-bantal. Bantal hello kitty kepunyaanku, bantal pooh milik abang sulungku, bantal ayah, dan bantal-bantal yang lain.Ummi perlu bantal yang banyak untuk mendapatkan keselesaan yang baik pada pinggang,bahu tengkuk, dan kepalana. Aku mencampakkan tubuhku menikmati bantal-bantal itu sementara ummi masih di tandas. Aduh! Sakit tulang belakangku! Sofa yang berbulan-bulan menjadi tempat duduk,baring dan tidur ummi dah tak empuk macam dulu. Dah rasa kayu. Sakitnya. Tertitis air mata jernih. Ya Allah, kesiannya ummi.

    Beberapa tahun lalu, tika aku trauma dengan kejadian hitam yang menimpa diri ini, setiap malam aku tidur di lantai bilik ummi beralaskan selimut nipisku. Tak sampai beberapa hari, ayah ummi belikan toto cantik untuk diriku. Untuk keselesaan aku. Untuk elakkan  penyakit daripada diriku. Keluargaku bukanlah keluarga yang senang dan kaya. Hidup dengan sekadarnya. Tetapi apabila suatu hari aku berjalan ke Giant untuk beri barang keperluan, aku ternampak toto yang iras-iras dengan milikku. RM280. Terkedu dengan jumlah harga toto yang tertera ketika itu. Terkejut. Ya Allah, mahalnya. Ayah ummi sanggup beli untuk diriku.

Sampai hari ini aku mengingatinya. Lantas aku hantar pesanan ringkas kepada abangku, minta bawakan ke kedai perabot. Kami mencari sofa empuk buat ummi. Semoga ummi peroleh keselesaan. Semoga ummi diberi kesembuhan. Semoga ummi terus diberi kekuatan.


Sara sayang ummi.



_praktikkan ilmu di hati menjadi realiti_